Протидія булінгу
БУЛІНГ У ДИТЯЧОМУ САДКУ -АКТУАЛЬНА ПРОБЛЕМА СЬОГОДЕННЯ
На виконання закону України «Про охорону дитинства» який визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення прав дитини на життя, охорону здоров’я, освіту, соціальний захист та всебічний розвиток, розширення соціально-правових гарантій дітей, забезпечення фізичного, інтелектуального культурного розвитку молодого покоління, виконання положень Конституції України, Конвенції ООН про права дитини, Всесвітньої декларації про забезпечення виживання, захисту й розвитку дітей, Плану дій щодо її виконання та дотримання інших міжнародних актів.
ПЛАН ЗАХОДІВ ПРОТИДІЇ БУЛІНКУ В ЗДО №5 "МАЛЯТКО" 2024-2025
№ п/п |
Заходи |
Термін виконання |
Відповідальні |
І. Нормативно – правове забезпечення попередження насильства та булінгу |
|||
1 |
Опрацювання нормативно – правових документів, щодо попередження насильства та булінгу. |
вересень, 2024 |
Директор, |
2 |
Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах та веб – сайті ДНЗ для ознайомлення батьківської громадськості |
вересень, 2024 |
Вихователь |
3 |
Невідкладне інформування, у разі виявлення випадку булінгу, відповідних органів, визначених Законом України від 18.12.2018 №2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» |
У разі виявлення випадку |
Директор |
4 |
Створення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в ЗДО №5,призначеня відповідальних по закладу щодо роботи з профілактики та запобіганню булінгу |
вересень 2024 |
Директор |
5 |
Розслідування встановлених фактів булінгу (цькування) відповідно до чинного законодавства та в межах повноважень. |
У разі виявлення випадку |
Комісія |
ІІ. Робота з вихованцями ЗДО з питання запобігання насильства та булінгу |
|||
1 |
Спостереження за психологічним мікрокліматом у дитячому колективі |
Протягом навчального року |
Вихователь |
2 |
Формування навичок дружніх стосунків серед вихованців ЗДО, проведення бесід з дітьми щодо забезпечення попередження насильства та булінгу, обговорення проблемних ситуацій |
Протягом навчального року |
Вихователь |
3 |
Створення морально безпечного освітнього середовища в ЗДО вільного від насильства та булінгу |
Постійно |
Виховатеь |
4 |
Проведення виставки дитячих малюнків: – «Допоможи, тим хто поруч» ,"Долонька доброти","Коло дружби" |
Листопад Лютий Квітень |
Вихователь |
5 |
Бесіди, загадки, читання віршів, розгляд та обговорення ілюстрацій, перегляд мультфільмів, про дружбу, розучування та обігрування мирилок, розливі та дидактичні ігри,міні-заняття, СХД |
Постійно |
Вихователь |
ІІІ. Робота з колективом з питання запобігання насильства та булінгу |
|||
1 |
Анкетування педагогів: «Булінг в дитячому середовищі». |
Жовтень, 2024 Квітень, 2025 |
Вихователь |
2 |
Проведення профілактичної роботи щодо запобіганню булінгу в ЗДО |
Постійно |
Вихователь |
3 |
Опрацювання методичного посібника: «Педагогам про булінг». |
Листопад |
Вихователь |
4 |
Моніторинг інтернет ресурсів"Що дивляться наші діти" |
Жовтень, 2024 |
Вихователь |
|
|||
5 |
Підсумкова бесіда"Садочок без насильства" |
Січень, 2025 |
Вихователь |
ІV. Робота з батьками з питання запобігання насильства та булінгу |
|||
1 |
Консультації для батьків при вступі дітей до ЗДО із Законом України «Про охорону дитинства» (розділ 2. Права та свободи дитини ст. 8,10) |
Постійно |
Директор |
2 |
Інформація для батьків: «Вчимося спілкуватися з дитиною» |
Листопад,2024 |
Вихователі |
3 |
«Як вирішувати дитячі конфлікти?» |
Грудень, 2024 |
Вихователі |
4 |
Консультація: «Як навчити дитину цивілізовано виражати гнів?» (профілактика булінгу) |
Лютий,2025 |
Вихователі |
5 |
Розповсюдження інформації щодо профілактики булінгу: пам’ятки, листівки – інформаційні повідомлення в Viber – групах, Veb – сайті ДНЗ. |
Постійно |
Директор, Вихователі |
6 |
Папка-пересувка «Щаслива дитина – щаслива родина» |
Протягом року |
Вихователі |
Номери телефонів організацій і установ
та служб підтримки
1547 - Урядова гаряча лінія з попередження домашнього насильства;
0-800-500-225 або 116-111 (для дзвінків з мобільного) - телефонні номери Національної дитячої "гарячої" лінії;
0-800-213-103 (цілодобово та безкоштовно у межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів) - Контакт-центр для отримання безоплатної правової допомоги);
Telegram чат-бот "ДіїПротиНасильства" щодо протидії домашньому насильству, який надасть максимально вичерпну інформацію про домашнє насильство, підтримку та допомогу в цьому питанні;
Кол-центр Міністерства соціальної політики України з питань протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей за скороченими телефонними номерами:
- 1578- з питань протидії торгівлі людьми;
- 1588 - з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей.
Проблеми жорстокого поводження в дитячому середовищі приділяється найпильніша увага. Прояви насильства в дитячому садку відрізняється від насильства в школі. У початковій школі це група дітей, в дошкільному закладі окремі діти. Дуже рідко група дітей, ще рідше, коли залучається весь дитячий колектив. У дитячому садку при насильстві немає попередньої стадії обмірковування. Дошкільнята не усвідомлюють до кінця своїх дій. Відсутнє розуміння наслідків і почуття провини. Виправданням насильства є незначний проступок. Агресивна поведінка дітей розходиться з їх словами.
Хто провокує булінг в дитсадку
Булінг серед дітей дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо:
Педагог або помічник вихователя:
· зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі;
· ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки;
· глузує із зовнішнього вигляду дитини;
· образливо висловлюється про дитину чи її батьків;
· проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини.
Батьки або члени сім’ї:
· б'ють та ображають дитину вдома;
· принижують дитину у присутності інших дітей;
· проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини;
· ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).
Усі діти потребують підтримки дорослих— батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.
Як міняється поведінка дитини під час булінгу в ЗДО
Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:
Вдома:
· не хоче одягатися вранці;
· шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка;
· просить батьків забрати її із дитячого садка раніше;
· плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт – не контактує з однолітками у дворі;
· грає наодинці.
В дитячому садку:
· не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо;
· усамітнюється при будь-якій нагоді;
· часто губить свої іграшки або речі;
· бруднить чи псує одяг;
· грає поламаними іграшками;
· відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театралізації чиг рі;
· не має друзів у групі.
Що робити батькам
· У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.
· Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.
· Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.
· Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.
· Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися довго у ЗДО тощо).
· Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось вихователю чи помічнику вихователя.
· Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга.
· Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та візит до адміністрації.
· Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу.
· Обов’язково рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.
· Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.
· Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.
Пам'ятайте: дитина, що стала учасником цькування (нападник, спостерігач або жертва), яку б позицію вона не дотримувалась при цьому, потребує серйозної роботи з дитячим психологом.